communicatie & samenwerking in de keten
 
Een hoge graad van communicatie en samenwerking tussen verschillende specialisaties in de hele product- of verantwoordelijkheidsketen is nodig om een algemeen risico- of urgentiebesef en overeenstemming over de methodiek te bereiken.
 


Communicatie en samenwerking tussen sectoren bevordert het inzicht in de reikwijdte van de eigen sectorale maatregelen en hoe deze aansluiten bij maatregelen uit andere sectoren.
 
Een goede communicatie en samenwerking verhoogt de toepasbaarheid en acceptatie van maatregelen en verbreedt het maatschappelijk draagvlak.



Afb: www.humor12.com

Om tot een samenhangend pakket van maatregelen in de productketen te komen is een rolverandering in iedere schakel van de keten gewenst. Een rolverandering van probleemdrager tot probleemdeler; of van probleemveroorzaker tot probleemdrager èn probleemoplosser. Deze rolverandering kan bereikt worden door middel van een transparante en oplossingsgerichte dialoog. Communicatie is hier de sleutelfactor.

Met goede communicatie kan geleidelijk aan een maatschappelijke erkenning van het vraagstuk bereikt worden. Ook worden hiermee verschillende doelgroepen gemobiliseerd, en onderlinge samenwerking tussen schakels in de keten bevorderd.
 
Het succes van communicatie wordt bepaald door de inhoud van de boodschap; de manier waarop de boodschap wordt gebracht, en hoe met de obstakels wordt omgegaan die zich voordoen.