vermarkting zorgsector Volgens een studie uit 2011 door de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling is, net als in andere publieke sectoren, ook in de gezondheidssector de nutsfunctie geleidelijk afgenomen 1). Men zag:
|
Wanneer de gezondheidssector dezelfde logica gaat toepassen als een op winstmaximalisatie gericht bedrijf,
De zorg voor de gezondheid is een essentiële maatschappelijke functie. De hele zorgsector, inclusief haar diensten en producten, dient betrouwbaar te zijn. Dominantie van irrationele belangen over de nutsfunctie van de zorgsector gaat ten koste van haar maatschappelijke meerwaarde, en tast het vertrouwen aan in zorgverleners en alle andere betrokkenen, inclusief bedrijfsleven.
Privatisering van deze en andere publieke sectoren zou alleen via maatschappelijk verantwoorde besluitvorming plaats moeten vinden 3). Wanneer bedrijvigheid, producten en diensten een intrinsiek deel worden van één betrouwbare zorgsector, (her)wint ook het betrokken bedrijfsleven een maatschappelijke meerwaarde. En wanneer de gehele sector verantwoordelijkheid neemt voor het eigen ecologisch, sociaal en economisch moreel risico, dan kan men ook de burger wijzen op de eigen verantwoordelijkheid voor de gezondheid.
> zie ook/terug naar vermarkting milieubeheer.
1) Baggerman S et al 2011, De menselijke maat: remedie of retoriek? Rapport Nederlandse School voor Openbaar Bestuur, als Bijlage 2 in het rapport Tegenkracht organiseren - lessen uit de kredietcrisis, Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling, Den Haag, december 2011.
2) Zie ook: http://vorige.nrc.nl/achtergrond/article2121182.ece/Aandeelhouders_krijgen_invloed_in_het_ziekenhuis, en http://vorige.nrc.nl/opinie/article2517139.ece
3) Dat privatisering en niet-commerciële doelen kunnen samengaan bewijzen, bijvoorbeeld, de goed functionerende non-for-profit ziektekostenverzekeraars.
Afb. bewerkt naar Frits Ahlefeldt, hikingartist.com