kosten en baten van de nieuwe Europese stoffenwetgeving (REACH*)
 
De inspanning om schade te voorkomen aan gezondheid en milieu via allerlei maatregelen, waaronder wet- en regelgeving, (risicobeheer) kan alleen toereikend zijn wanneer voldoende kennis bestaat over de schadelijke eigenschappen van, in dit geval, industriële stoffen.  
 

Met deze kennis kunnen de voor- en nadelen, de baten en kosten, van maatregelen tegen elkaar afgewogen worden. De kosten voor het testen, registreren en deels vervangen van stoffen is redelijk goed te berekenen. Het bepalen van de, volgens verwachting hoge, baten van de Europese REACH-wetgeving is daarentegen bijna onmogelijk.
  
Het gaat om duizenden stoffen waar elke informatie over de toepassing noch de milieu- en gezondheidseffecten ontbreekt. Voor geen enkele stof is de gezondheids- en/of milieuschade vertaald in gezondheidskosten en milieukosten.
 
De Commissie voor de Europese Gemeenschappen kan om deze reden geen verantwoorde kosten en baten analyse presenteren, terwijl dit wel een voorwaarde is voor de invoering van nieuwe regelgeving en voor de toepassing van het voorzorgsprincipe1).


 
* REACH= Registratie, Evaluatie, Autorisatie van Chemicaliën.
1) zie artikel 174 van de Treaty of European Union; Richtlijn 76/769/EEG betreffende regelgeving voor chemische industrie; en EU communicatie COM (2000)1 over het voorzorgsprincipe.

 Foto: zigazou76 Flickr.com