sociale dimensie
De sociale dimensie betreft vooral de acceptatie van een maatregel door de belanghebbenden: boeren, dierenartsen, overheden, farmaceuten, consumenten.
De acceptatie van een maatregel wordt bepaald door:
- de mate waarin de maatregel is gebaseerd op vrijwillige gedragsverandering;
- het gebruik van technologiën en methoden die geen veiligheids- en gezondheidsrisico’s voor mens en pluimvee betekenen;
- de bereikte afname van antibioticaresistentie bij de boeren, het vee, de mest, in de bodem, oppervlaktewater en grondwater;
- beëindiging van het gebruik van bestrijdingsmiddelen;
- geen gebruik van genetisch gemanipuleerde cultuurgewassen, ook niet als veevoer;
- de verbetering van de leefomstandigheden van het (pluim)vee en daarmee de kwaliteit van het eindproduct;
- het bureaucratisch gehalte en de administratieve last voor boeren en overheden;
- de bijdrage aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, waaronder bewustzijn van medicijnvervuiling.
Omdat acceptatie van een maatregel gebaseerd is op een afweging van meerdere dimensies, is de sociale dimensie verstrengeld met de ecologische en economische dimensies.